Minder stress, hoe doe je dat?

Minder stress krijg je alleen door je te ontspannen. Hoe doe je dat? Door je gedachten los te laten en er niet tegen te vechten. Besluit om later actie te nemen, maar kies nu voor ontspanning. Je kunt geen positieve actie nemen als je hoofd vol met zorgen zit

Heb je ooit geworsteld met negatieve gedachten? Als je voor jezelf een harde innerlijke criticus bent of gevangen bent door zorgen, stress, angst, depressie of worstelt met een lage eigenwaarde, dan ken je sommige van de symptomen uit de eerste hand. Negatieve (nutteloze) denkpatronen kunnen een sterke en soms verwoestende invloed hebben op onze relaties, onze gezondheid, ons werk … onze levens.

Ontspannen

Door te ontspannen, krijg je minder stress. Nu denk je waarschijnlijk, hoe doe ik dat? Je kunt ontspannen door je gedachten los te laten en er niet meer tegen te vechten. later kun je actie gaan ondernemen. Je kunt geen positieve actie nemen als je hoofd vol met zorgen zit.

Ontspanningstechnieken voor stressverlichting

Voor velen van ons betekent ontspanning neervallen op de bank en hangen voor de tv aan het einde van een stressvolle dag. Maar dit doet weinig om de schadelijke effecten van stress te verminderen. In plaats daarvan moet u de natuurlijke ontspanningsreactie van uw lichaam activeren. Een toestand van diepe rust die de remmen op spanning zet. Uw ademhaling en hartslag vertraagt, uw bloeddruk verlaagt en uw lichaam en geest weer in balans brengt. Je kunt dit doen door ontspanningstechnieken te oefenen, zoals diepe ademhaling, meditatie, ritmische oefeningen, yoga of tai chi.

Stressverminderende activiteiten

Makkelijker maken. Je hebt misschien het gevoel dat je niet alles onder controle hebt wat van je wordt verwacht. Het is aan jou om te beslissen wat je wel en niet kunt doen. Om je leven te vereenvoudigen, ga je zitten en maak je een lijst van alles wat je voelt dat je moet doen. Scheid vervolgens alle items op de lijst in deze drie secties:

Deze kunnen wachten
Deze moeten snel klaar zijn
Doe deze VANDAAG
Als je ziet dat er vandaag gewoon te veel te doen is, moet je een aantal activiteiten verminderen om je planning beter beheersbaar te maken.

Oefeningen

Oefening is een geweldige manier om uw stress te verlagen. Tijdens het sporten kunt u zich concentreren op wat u met uw lichaam doet, waardoor u uw geest kunt bevrijden van andere zorgen. Krachtige lichaamsbeweging veroorzaakt ook de afgifte van chemicaliën in uw lichaam, endorfines genoemd, waardoor u zich gelukkiger en meer ontspannen voelt. Je hoeft geen superatleet te zijn om te sporten. Zelfs iets eenvoudigs als een half uur wandelen kan je helpen ontspannen en je humeur verbeteren. Of u kunt zich aanmelden voor een les bij uw plaatselijke verenigingen zoals dansen, volleybal of zwemmen.

Wat is de definitieve oplossing?

De beste oplossing is om meer inzicht te krijgen in de oorzaak van je stress en zorgen. En met dat inzicht andere acties te nemen. Te leren hoe je beter kunt ontspannen. Te leren hoe je positiever kunt denken en meer plezier kunt hebben door je te focussen op de goede dingen in je leven.

Wil je weten hoe je positief kunt leven, zonder zorgen? Wil je direct minder stress?
Bestel dan nu deze e-cursus: Nooit meer stress of zorgen

Van Frank de Moei
Professional Coach
Training in Geluk en Succes